Saturday, 13 August 2011

Laaa...Simply Siti Haram ka?



MENANGI HADIAH-HADIAH MENARIK DI SINI

Duk dengar2,duk tenung2...kecoh sana sini duk kata brg2 Simply Siti yg big boss nye Dato Siti Nurhaliza tu HARAM..Awat haram?X amik port pun...tapi everything saya dapat tau dari MyNewsHub. Berikut adalah kisah sebenarnya...

KUALA LUMPUR – Minggu lalu kita digemparkan dengan berita kononnya produk kecantikkan SimplySiti yang dimiliki oleh penyanyi nombor satu negara, Datuk Siti Nurhaliza gagal dalam permohonan untuk mendapatkan Sijil Pengesahan Halal Malaysia.

Permohonan itu kononnya ditolak kepada keputusan analisa makmal dari Jabatan Kimia mengesahkan sampel berus produk SimplySiti adalah bulu babi.

Dalam reaksi segeranya, Siti menepis dakwaan itu dengan mengatakan semua produknya & berus yg digunakan mendapat kelulusan HALAL daripada Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) dan pemeriksaan dibuat sebelum setiap produk dihasilkan.
Terbaru, berikut adalah kenyataan rasmi daripada Bahagian Hab Halal, JAKIM yang kandungannya adalah seperti kat bawah ni.

1. Merujuk kepada perkara di atas, adalah dimaklumkan bahawa Bahagian Hab Halal, JAKIM berasa kesal dengan penyebaran dakwaan di atas kerana ia begitu jelas boleh mengelirukan para pengguna Islam dan menjejaskan imej perniagaan pengeluar. Untuk makluman, maklumat berkenaan adalah kurang tepat dan tidak terkini.

2. Pihak kami dengan ini menjelaskan bahawa berus yang ditemui BUKANLAH BERUS YANG DIGUNAKAN DI DALAM PRODUK SIMPLYSITI tetapi adalah berus yang digunakan untuk kerja-kerja pembersihan. Pihak Simplysiti telah mengambil tindakan pembetulan dengan mengeluarkan berus berkenaan daripada kawasan proses dan telah menjalankan proses samak sebaik sahaja keputusan laporan analisa daripada Jabatan Kimia Malaysia dimaklumkan kepada pihak SimplySiti.

3. Kami juga telah menerima laporan pengesahan samak yang dikeluarkan oleh Korean Muslim Federation (KMF) dan disahkan oleh A. Rahman Lee, Ju Hwa (Imam Besar Masjid Seoul).

4. Kami dengan ini mengesahkan bahawa produk-produk SimplySiti yang telahpun mendapat pengesahan Halal JAKIM adalah benar. Senarai produk tersebut adalah seperti di Lampiran A.

5. Sehubungan dengan itu, pihak kami menasihati masyarakat agar berhati-hati dengan sebarang maklumat yang disebarkan melalui laman sosial atau internet dan sekiranya mempunyai sebarang kemusykilan tentang status halal sesuatu produk, sila hubungi Bahagian Hab Halal JAKIM.
Justeru, menurut kenyataan JAKIM ini, jelaslah yang produk SimplySiti selamat dan halal digunakan oleh pengguna yang beragama Islam.

Safia : fuhh..lega rasanya membaca penjelasan JAKIM ni...bukan apa...kalau betol tak halal,awat produk Siti ni dah bertaun kat pasaran..Heii...sapelah yg gedik nak sebar2 perkara yg x betul ni kan..lempang baru tau...haha...
Satu lagi sebab saya lega ialah saya juga pengguna produk Simply Siti ni...hehe...saya amat suka guna foundation Simply 5 tu...smooth dan tahan lama...memg harga dia agak mahal kalau x silap RM49.90..tapi saya dah guna 6 bulan pun belum habis lagi!! satu lagi saya suka guna eyeliner dia...tahan lama tapi senang nak 'remove'...eh..promote lebih plak..haha...Oklah..pengajaran nye..jgn duk gatal2 nak sebarkan perkara yg belum tentu sahih!!



No comments:

Post a Comment

Dah baca,sila lah komen... :)